XXXI TYDZIEŃ KULTURY JĘZYKA W WOJEWÓDZTWIE ŚWIĘTOKRZYSKIM (13 –18 marca 2023 r.) JĘZYK I KULTURA
W ramach obchodów XXXI Tygodnia Kultury Języka Polskiego uczniowie klas IV - VIII Publicznej Szkoły Podstawowej im. mjr. Jana Piwnika "Ponurego” w Rzepinie podjęli szereg działań potwierdzających słowa Wisławy Szymborskiej: „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”.
Uczniowie klasy IV realizowali temat: ”Przeczytaj mnie, proszę”. Na lekcji plastyki wykonali piękne okładki do swoich ulubionych książek, natomiast na języku polskim zachęcali koleżanki i kolegów do ich przeczytania.
Klasy piąte pracowały pod hasłem: ”Przecinek – lekiem na całe zło” Dzieci utrwalały swoją wiedzę na temat roli przecinka w wypowiedziach pisemnych i czytaniu intonacyjnym. Wykonali stosowny plakat oraz wzięli udział w „Konkursie czytelniczym” i „Dyktandzie z przecinkiem”. Najlepszymi zdolnościami czytelniczymi wykazali się: Miłosz Lipa, Aleksander Luciński, Jakub Majewski, Julia Walkiewicz, Rafał Czarnowski z klasy Va i Mateusz Dudek, Jakub Druzic, Natalia Wzorek, Julia Druzic, Kacper Lipa z klasy Vb. W sprawdzianie pisemnym najlepiej poradzili sobie: Miłosz Lipa, Wojciech Bidziński, Rafał Czarnowski z klasy Va i Kacper Lipa, Julia Jasińska, Adrian Kania, Natalia Wzorek i Albert Tokarski z klasy Vb.
Klasa VI realizowała temat: „Dlaczego warto czytać”. Uczniowie wykonali gazetkę okolicznościową, a także uczyli się wprowadzać do wypowiedzi argumentacyjnych najpiękniejsze cytaty ze swoich ulubionych lektur.
W klasie siódmej i ósmej odbyły się 3 konkursy. W kategorii „Mistrz ortografii” pierwsze miejsce zajęli: Mateusz Mazur z klasy VII i Lena Rusin z klasy VIII. Mistrzami głośnego czytania zostali: Mateusz Mazur, Patryk Koszarski z klasy VII i Gabriela Pożoga z klasy VIII. W „Konkursie na najładniejszą okładkę” w klasie VII pierwsze miejsce zajęła Natalia Kozieł, drugie Wiktor Pocheć a trzecie Adrian Janowski. W klasie VIII zwyciężyli: Krzysztof Majewski- I miejsce, Jakub Dyk- II miejsce, Jakub Dyk- III miejsce.
Tegoroczny TKJ ukazał przyjemność czytania. Zwrócił szczególną uwagę na kulturę i poprawność języka ojczystego. Uświadomił rolę języka ojczystego w życiu człowieka i narodu. Przygotował uczniów do świadomego uczestnictwa w kulturze poprzez prezentacje różnych form ekspresji kulturalnej.
W realizacji zadań projektowych wspierały uczniów: nauczyciele języka polskiego - Wiesława Rutkowska i Edyta Truchlewska, nauczyciel plastyki - Ewa Schmalenberg i nauczyciel bibliotekarz - Justyna Mazurek.
Opracowanie: Wiesława Rutkowska
Zdjęcia: Wiesława Rutkowska, Urszula Grunt -Sopińska